Op de donkere ochtenden in december los ik, met een dampende kop thee in mijn handen tegen de ochtendkou, elke dag een escape puzzel op met mijn dochter. We openen het volgende deurtje van onze adventskalender en puzzelen op de escape-puzzel die we daar aantreffen.
'Elke dag dwingt die puzzel ons om op een andere manier te kijken. De problemen die de kalender ons voorlegt, los je alleen op als je het probleem anders benadert dan je in eerste instantie zou doen.
Leren lezen is zo’n probleem.
Vaak wordt, als lezen moeizaam gaat, geadviseerd om meer te lezen.
Neem van mij aan en ik spreek uit ervaring dat geen één kind, dat moeite heeft met lezen, staat te springen om thuis nog meer te gaan lezen. Je kind is al de hele dag op school bezig met lezen, iets wat ze juist lastig vindt, en dan moet het thuis ook nog.
Dat levert een bonk frustratie op!
De geijkte benadering van dit probleem (lezen lukt niet) werkt dus niet optimaal. Daarom zoek ik in mijn werk naar een andere benadering. Dan weer de ene, dan de andere benadering, afhankelijk van het kind. En zolang het maar werkt. Die puzzel moet opgelost worden, daar gaat het om, toch?
Gooi dat boek aan de kant
Als je kind thuiskomt, laat haar dan eerst even lekker spelen, bewegen en ontspannen. Gooi dat leesboek thuis lekker aan de kant - nou ja: leg het even weg. Met boeken gooien is niet zo'n goed plan. Bovendien zonde, want als lezen eenmaal makkelijk wordt vindt je kind het vast wél leuk om het te lezen!
Als je kind thuiskomt, laat haar dan eerst even lekker spelen, bewegen en ontspannen.
Stress zet je brein op slot
De geijkte oplossing werkt nooit in escape-puzzels. En helaas ook niet bij het moeizame lezen van de meeste kinderen. Extra lezen levert namelijk stress op Die stress zet het brein van je kind op slot en dan kunnen de rechter- en linkerhersenhelft niet goed samenwerken. De brug, de officiële naam is de corpus callosum (hersenbalk), staat als ware open en het verkeer kan niet meer over de brug gaan om de juiste informatie naar de juiste plek te brengen.
Als de twee hersenhelften onvoldoende samenwerken, kán het kind simpelweg niet makkelijk leren lezen.
Leren lezen doe je met je lijf.
Hoe los je nou die openstaande brug op? Je snapt: meer lezen heeft geen zin. De verbindingen tussen de hersenhelften moeten sterker worden, de stress juist minder. Via het lichaam van het kind zorg je ervoor dat informatie over de brug naar de juiste plek komt en het lezen makkelijker wordt.
En dat kan heel simpel! Net een escape-puzzel. Ook vanmorgen weer riepen mijn dochter en ik in koor ‘oooh, natúúrlijk!!’ toen we ineens de oplossing zagen. Moeilijk is het nooit, het zit ‘m vooral in die andere benadering.
Als het om leren lezen gaat, ligt die simpele oplossing dus gewoon in bewegen en de juiste beweegspelletjes in zetten.
Zal ik jullie escape zijn?
Laten we samen de puzzel leggen en de escape voor jouw kind vinden! Boek meteen jouw halfuurtje sparren om uit te vinden welke benadering voor jouw kind werkt. Ná half acht ‘s ochtends. Want dan los ik de escape-puzzel met mijn dochter op.
Reactie plaatsen
Reacties