YES! Gelukt …………doelpunt nummer 4
Daar komt hij springend mijn praktijk binnen.
"Judith, ik heb zaterdag 4 doelpunten gescoord!" roept hij opgewonden uit.
Zijn moeder knikt instemmend, ze geeft aan niet te weten wat hun overkomt.
Mijn hart maakt een vreugdedansje. Wat geweldig om te zien en te horen dat deze jongen zo'n vooruitgang boekt, terwijl we nog maar kort samen aan de slag zijn gegaan.
Na de screening wisten we, zijn moeder en ik, dat we serieus aan de slag moesten gaan. En dat hebben we gedaan. In de praktijk spelen we bewegingsspelletjes en doen we wiebeloefeningen. Ze krijgen ook oefeningen mee naar huis en thuis wordt er elke dag geoefend. Ik ben trots als ik de resultaten zie en hoor.
Dat verdient een pluim!
Met liefde geef ik jou als moeder ook die pluim
Want je doet het fantastisch als moeder. Je zet je in voor je kind. Oefent met je kind de extra bladzijdes uit het boek, zoals de school van je vraagt. Maar toch blijft er iets knagen: doe je wel het juiste? Brengt al die tijd, energie en liefde die je erin stopt wel genoeg resultaat? Je merkt dat je kind niet genoeg vooruitgang boekt. Wat is er toch aan de hand?
Stoorzenders liggen op de loer.
In de huidige tijd hebben we veel stoorzenders, zoals mobieltjes en werkdruk. Maar ik heb het nu over de innerlijke stoorzenders bij je kind.
Welke stoorzender bedoel ik?
Je hebt waarschijnlijk nog niet eerder van ze gehoord: de actieve primaire reflexen. Dit zijn reflexen die nodig zijn om onder andere geboren te worden en te overleven. Normaal gesproken verdwijnen ze in de vroege kinderjaren.
Actieve reflexen kunnen ervoor zorgen dat een kind nog niet voldoende klaar is voor school. Dat betekent dat hun zenuwstelsel nog niet voldoende ontwikkeld is. Dingen die voor andere kinderen vanzelfsprekend zijn, zijn voor hen een grote uitdaging.
Het lijkt wel een Olympische sport tijdens schooluren. Stilzitten op een stoel lijkt voor hen onmogelijk. Leren lezen? Automatiseren? Dat lukt niet. Netjes schrijven zonder afgeleid te raken? Dat is eerder een Olympische sport.
Het gedrag wordt verkeerd begrepen, het leidt er vaak toe dat deze kinderen verkeerd worden geïnterpreteerd. Ze worden gelabeld als minder intelligent, moeilijk, hyperactief, lui, of gewoon ongeïnteresseerd. Maar in werkelijkheid hebben ze simpelweg wat meer begeleiding en aandacht nodig dan anderen. Soms hebben ze het ongeluk negatief behandeld te worden.
Het kind kan hier niets aan doen!
Het vervelende is dat het kind wordt afgewezen op dingen waar hij geen controle over heeft. Dit kan leiden tot stress, een laag zelfbeeld en faalangst.
Gelukkig kan ik samen met jullie er wel iets aan doen!
Zullen we samen de stoorzenders uitschakelen en daardoor punten scoren? Tijdens de screening zie ik al snel welke reflexen een stoorzender zijn en welke we willen uitzetten, zodat je kind beter kan presteren op school en punten kan scoren.
Neem contact op door te bellen, te mailen of te appen.
Reactie plaatsen
Reacties